Mindfulness

MINDFULNESS IN EEN GROEP OF INDIVIDUEEL?

De mindfulness kun je in een groep of individueel volgen. De groepscursus start 2 a 3 keer per jaar. Wekelijkse individuele mindfulness lessen kunnen ieder moment aanvangen in overleg en aangepast aan jou agenda.

 HOE ZIET EEN INDIVIDUEEL TRAJECT ERUIT?Voor aanvang krijg je een  intakegesprek waarin we jouw persoonlijke doelstellingen bespreken. Gedurende 7 weken is er daarna iedere week een consult. Aan de hand van diverse werkvormen oefen en onderzoek je zelf  jouw mogelijkheden om bewuster met jezelf  om te gaan. We sluiten af met een persoonlijk eindgesprek waarin de nadruk ligt op hoe je nu praktisch verder wilt. Kosten: 70 euro per sessie, inclusief werkmateriaal

DE MINDFULNESS GROEPS CURSUS
Oefen en onderzoek in 8 weken jouw mogelijkheden om bewuster in het dagelijks leven te staan.
Mindfulness helpt je om:

  • niet alleen te luisteren naar je hoofd, maar ook naar je hart
  • je verstand wijs te gebruiken
  • om te gaan met lastige emoties op een efficiënte eenvoudige manier
  • stapje voor stapje te accepteren wat niet te veranderen is
  • je niet te veel te laten meeslepen in je jachtig bestaan
  • los te laten wat je achter je moet laten

De cursus kost 325,00 en is inclusief intake, werkboek en audio met begeleide meditaties voor thuis.

Cursuslocatie: Oosterboer in samenwerking met Joan Beekhuis natuurgeneeskunde, te Meppel

 

UITGEBREIDE INFORMATIE OVER MINDFULNESS

Wat is mindfulness Mindfulness staat voor open en bewust aanwezig zijn in het huidige moment. Eigenlijk zou je kunnen zeggen dat mindfulness staat voor het helemaal wakker zijn en zonder oordeel kunnen waarnemen wat er in het hier-en-nu plaatsvindt. Dit klinkt simpel, maar blijkt in de praktijk niet zo gemakkelijk. Vaak krijgen we zaken maar half mee en doen we veel op de automatische piloot. Hierdoor reageren we op een manier waar we last van hebben.

Hectische wereld, druk, druk, druk…Het leven wordt steeds jachtiger. Alles moet sneller, efficiënter en beter. Wij eisen steeds meer van onszelf. De hoeveelheid informatie is enorm toegenomen met de komst van tv, computer, mobiele telefoons etc. Mindfulness helpt om tot jezelf te komen en om op een andere manier om te gaan met al die prikkels.

Stress De een heeft veel last van stress, neemt het werk mee naar huis en zoekt allerlei manieren om de stress af te reageren. De ander heeft stress en laat eigenlijk nog maar heel weinig binnen en lijkt nauwelijks nog geraakt te worden. Het leven wordt vlakker en emoties (ook de positieve) worden minder ervaren. Beide zijn gevolgen van stress doordat we niet meer stil kunnen staan. Niet meer van de doe-modus naar de zijn-modus kunnen schakelen. Waardoor er nooit meer een moment van rust ervaren wordt. Slaapproblemen, depressieve gevoelens of een burn-out kunnen dan het gevolg zijn. Verder tast een overload aan stress je immuunsysteem aan, waardoor je gezondheid op de lange
duur ondermijnd wordt.
Wat je echt wilt Mindfulness is je openen voor wat er écht speelt. Als je open aandacht hebt voor je binnenwereld, ga je na verloop van tijd voelen wat je eigenlijk wilt in je leven. Je gaat min of meer luisteren naar de stem van je hart. Dit klinkt misschien wat zweverig. Maar het gaat hier eigenlijk om het vermogen om te voelen wat je echt wilt, te voelen wat je echt gelukkig maakt. Dit klinkt simpel, maar vaak is ‘de stem van ons verstand’ zo luid dat we niet horen wat we eigenlijk diep van binnen weten.

Niet-oordelen Misschien wel het moeilijkste onderdeel van mindfulness is het niet-oordelen: iets waarnemen zonder er meteen een etiket op te plakken. We vinden iets prettig of vervelend, goed of fout. In een flits hebben we ons oordeel klaar zonder dat we ons daarvan bewust zijn. En vanuit dat oordeel zien we alleen nog dat wat ons oordeel verstevigt. Het leren om niet te oordelen over je ervaringen geeft ruimte om nieuwe dingen te ervaren. Om te kunnen genieten van kleine dingen in je leven, ondanks het feit dat er soms problemen spelen. Een van de oefeningen in de cursus is, om de oordelen die we over onszelf hebben los te laten. Opdat we werkelijk kunnen leven wie we diep van binnen zijn.

Acceptatie Niet-oordelen vergemakkelijkt acceptatie. In ieders leven zijn er een aantal vervelende zaken die men niet kan veranderen. Met name bij pijn en stress is acceptatie moeilijk en voel je verzet. Het accepteren van de situatie zoals ze is wil niet zeggen dat we niets mogen veranderen. Alles wat men kan oplossen moet men vooral oplossen. Alleen wat niet (op dit moment) opgelost kan worden, kun je beter accepteren zoals het is. Mindfulness gaat dan eigenlijk ook over het leren “Ja” te zeggen tegen het leven in al zijn facetten. Zowel de ervaringen die je positief vindt, als ook die je negatief vindt. De ervaring ongefilterd toelaten is best spannend. We hebben geleerd dat ervaringen die we ongewenst vinden moeten vermijden. Hiervoor hebben we een heel repertoire aan mechanismen ontwikkeld en we denken dat we ons zo kunnen beschermen tegen de moeilijke dingen in ons leven. In ieder leven zijn echter moeilijkheden. Veel van onze energie gaat verloren als we dit ontkennen of proberen te vermijden. Door aandacht te schenken aan wat er speelt, een situatie te accepteren zoals die is, ontstaat ademruimte.

 

De mindfulness cursus De cursus leert je om mindfulness te gebruiken om bewuster en beter om te gaan met stress, pijn en ander ongemak. Maar daarnaast gaat deze cursus verder dan op een andere manier omgaan met stress. Je leert om meer stil te leren staan bij de zaken die er echt toe doen, zowel de grote als ook de kleine dingen. Om bewust en open aanwezig zijn bij wat er nu gebeurt. Gewoon zijn met wat is.